Min tid på Örnsköldsviks
Folkhögskola, som på den tiden var Hampnäs Folkhögskola och låg ute på den
vackra Hampnäsudden, och teaterlinjen var en förvirrande tid på min
begynnelsens väg inom teaterns fabulöst levande värld. Den kantades av
själsökande och upptäckter av sidor av mig själv jag aldrig vetat att jag hade.
Som en blyg, mumlande 20-åring som aldrig satt sin fot på en scen tidigare var
det minst sagt en chockerande utmaning att finna mig mitt ibland människor som
alla redan var erfarna teaterutövare. Helt plötsligt stod jag i en stor
teatersal och försökte febrilt hänga med i, för mig, högst främmande övningar
där vi skulle låtsas vara allt ifrån soldater i krigstid till badgäster i
solsken. Min extrema självmedvetenhet gjorde sig starkt påmind. ”Vad gör jag
här?” tänkte jag för mig själv. Jag kände mig utanför och malplacerad, som ett
svart får bland vita vargar. Samtidigt var det mitt första år hemifrån på egen
hand. Jag ska inte ljuga, mellan att försöka hålla jämna steg med
klasskamraterna och att arbeta på mitt tal med en talpedagog, skrek tankarna på
att hoppa av skolan högt i mina öron. Jag hade turen att få stöd från min
familj, och uppmuntrande ord från klasskamrater och vänner som tyckte jag var
modig och en inspiration som vågade prova på något helt nytt såsom teater. I
slutändan valde jag att stanna kvar och kämpa.
Men hur kommer det sig att jag ens
kom på tanken att göra något som låg så oerhört många mil utanför min
bekvämlighetszon, allra minst gå en 1-årig kurs i ämnet utan att ens veta om
det skulle passa mig? Jadu läsare, det går inte att beskriva den intensiva
behovskänsla som uppfann sig i mig året innan. Allt jag själv vet är, och det
här må låta väldigt klyschigt, att jag läste en biografi om Johnny Depp. Japp,
vill inte vi alla vara Johnny Depp så säg? Jag kunde identifiera mig i hans
blyghet, tankar och känslor. Allt jag tänkte sen var ”Det här är nånting jag
bara måste göra, oavsett hur rädd eller nervös jag är.” Denna intensiva känsla
som kom från ingenstans drog mig till teatern, och jag kunde inget annat göra än
att följa den in i okända vatten. Sen fumlade jag mig klumpigt fram i mörkret
för att hitta rätt i en bransch och en konstart jag visste absolut ingenting
om. Jag visste inte ens vad en monolog var. Och den enda pjäs jag hade läst var
Hamlet. Jag försökte leta rätt på teaterlektioner och frågade teatergrupper i
Umeå, utan resultat. Till slut hittade jag till Edelviks Folkhögskola i
Burträsk och deras skådespelarutbildning. Jag gick på min allra första
audition, för deras kurs, men kom inte in för jag var för dålig. De pekade mig
ändå snällt i riktning till Hampnäs Folkhögskola. Allmänt intag hjälpte mig att
bli antagen. Och det är jag evigt tacksam för.
Idag är det nästan 6 år sen allt
började för mig inom teater. Och efter mycket om och men har jag kommit in på
en känd skådespelarskola i New York City, USA, nämligen The Stella Adler Studio
of Acting's 3-åriga utbildning. För 6 år sen kunde jag bara dagdrömma om det
här. Men jag har överkommit alla hinder och aldrig gett upp. Jag vet också att
allt kan hända. Man kan utvecklas så sjukt mycket som människa och vända om
sitt liv, och drömmar kan gå i uppfyllelse, om man bara kämpar för det.
Hur mycket jag än är stolt över mig själv så har jag även Örnsköldsviks
Folkhögskola att tacka. Jag hade inte varit där jag är idag om det inte varit
för deras stöd och hjälp. I Sverige, där teater inte finns på läroplanen i
skolan, kan det finnas få chanser att upptäcka sin passion senare i livet. Då
är Örnsköldsviks Folkhögskola en guldgruva. Deras allmänna intag ger alla en
chans att påbörja sina egna resor inom teatern, vare sig det är professionellt
eller på amatörnivå. Jag hade själv många personliga hinder, och kunde inte
prestera lika bra som mina klasskamrater. Skolan gav mig då extra stöd inom tal
och monologarbete. Deras akrobatiklektioner ger även en bas av kroppskontroll
och fysik som är till stor hjälp inom framtida teaterarbete. Samtidigt ger de
chansen att utvecklas som konstnär rent generellt då kreativt skrivande är en
stor del av studierna. Jag har själv tyckt om att skriva sen tonåren och fann
att det kreativa skrivandet i kombination med teatern hjälpte mig att hitta min
röst.
Marcus gick Teaterlinjen 2010-11.
Här nedan finns ett klipp från "Den goda människan från Sezuan",
där Marcus för första gången medverkar i en större produktion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar